Ca fapt divers, daca tot am ajuns la acest gen de discutii, in cazul nostru, la ora actuala, costurile administrative si manopera depasesc cu circa 10% costurile materialelor, asta in conditiile in care materialele folosite sunt cele mai bune de pe piata ( fara gluma sau exagerare ).
Nu vreau sa sune ca o justificare, dar cred ca este bine sa postez cate ceva din ceea ce inseamna aceste costuri, evident, din punct de vedere strict informativ.
1. Chiria spatiului de productie.
2. Salariile ( muncitori + administratie )
3. Taxele si impozitele datorate statului
4. Energie termica si electrica
5. Paza ( contract cu firma specializata )
6. Amortizarea utilajelor si sculelor, intretinerea si reparatiile acestora.
7. Costuri utilitati ( apa-canal), gunoi - alt contract cu o firma specializata.
8. Plata servicii firme consultanta pe linie de Protectia Muncii, PSI si Sanatate
9. Costuri transport/parc auto - diverse ( combustibil, lubrefianti, dobanzi, impozite, taxe, asigurare auto, etc )
10. Costuri finaciare ( costul capitalului - dobanzi, comisioane bancare, diverse taxe )
11. Costuri comunicatii ( Internet + Telefoane + Posta )
12. Costuri adiacente expeditiei produselor finite ( materiale de ambalaj )
13. Costuri legate de dobanda la produsele expediate si neincasate.
14. Costuri de marketing si publicitate
15. Costuri de instruire, acces la informatie ( alta decat cea moca, gasibila pe net ), participarea la targuri si expozitii, etc
16. Costuri de protocol
17. Pierderi aferente procesului de productie ( resturi inutilizabile de material, materiale consumate pe probe, diverse )
Pana acum ar fi costurile legate de functionarea afacerii. Aceste costuri se impart la cantitatea produsa in unitatea de timp. Cu cat un produs este mai complicat si necesita un timp de executie mai mare, cu atat costa mai mult si viceversa. Chestiune universal valabila pentru orice afacere.
De exemplu, daca aceste cheltuieli se cifreaza la o suma de 4200 Euro pe luna, iar in luna respectiva se pot face 32 de boxe identice, rezulta ca manopera pe unitatea de produs este de 130 Euro, cost mediu aferent fabricatiei unei incinte acustice. Daca avem un cost de circa 120 Euro pentru materiale, rezulta un cost de fabricatie de aproximativ 250 Euro la o cutie.
Cum orice om care face ceva vrea sa si castige de pe urma afacerii, se adauga un adaos comercial, care poate varia intre 15% si 40%, in functie de tipul produsului respectiv. Cu cat pretul este mai mare, cu atat adaosul este mai mic.
In aceste conditii, este normal ca pretul unei incinte acustice sa fie mai mare decat daca aceasta ar fi realizata in regim DiY.
Urmeaza costurile dezvoltarii unui nou produs.
1. Toate cele de mai sus, impartite la timpul alocat dezvoltarii unui nou produs.
De exemplu, te apuci sa faci un nou model de boxa. Pana iese asa cum trebuie, faci mai multe prototipuri. Acestea costa, iar cheltuielile merg inainte, fara sa importe faptul ca nu ai cum sa iti scoti aceste cheltuieli prin vanzarea prototipurilor respective. Se pot distruge mai multe difuzoare in teste, iar astea iarasi costa. Daca o faci pentru hobby, asta este, dar daca este o afacere, atunci aceste costuri sunt introduse in pret.
2. Plata in avans pentru produsele OEM ( 3 - 6 luni ) iar dabanda la credit merge in continuare.
3. Costurile de curier rapid national si international platite pentru expeditiile necesare evaluarii mostrelor.
4. Costurile adiacente modificarilor aparute in proiect.
5. Costurile legate de plata unor componente noi, necesare modificarii proiectului difuzorului initial.
Fabricantul difuzorului respectiv te taxeaza pentru absolut orice chestie modificata, pentru ca lui nu ii convine sa iti faca 100 de difuzoare modificate, la acelasi cost cu cel de serie. Regula este ca produsul OEM costa mai mult decat cel de serie.
Ar mai fi si altele, precum amenzile inerente si costurile legate de birocratia tipic romaneasca, reaua vointa, dar deja ma deprima insiruirea acestora si mai bine ma opresc.
Nu am mai adaugat stiinta, priceperea, studiul, miile de ore petrecute pentru gasirea solutiilor optime, bambiliciul cotidian cu bancile, furnizorii, curierii, riscurile unei investitii urmate de stresul aferent, de care se face atat caz pe alte meleaguri ale lumii. Asta este free of charge.
Deocamdata.
Tot acest pomelnic se regaseste in costul final al produsului, la pretul de fabrica.
La aceste costuri se adauga adaosul comercial al revanzatorului + transportul pana la destinatie, rezultand pretul final cu care produsul se vinde en-detail.
Stiu ca pentru multi oameni sunt chestiuni noi, iar pentru altii sunt banalitati.. Stau la dispozitie pentru absolut orice fel de intrebari sau pot oferi detalii pentru fiecare tip de cheltuiala. Cine este curios de detalii, sa nu piarda ocazia si sa intrebe.
|